Bjølsen Valsemølle bretter opp erma: Nytt album på vei!

Vi sto ved et veiskille i vinter. Skulle vi la skuta seile sakte inn i solnedgangen, eller skulle vi trå til en gang til? Svaret ga seg selv. Vi valgte det siste.

Etter en intens vinter med låtskriving er 13 nye låter klare. Vi er nå i full gang med å arrangere stoffet før vi går i studio til høsten. Vi vender tilbake til Amper Tone studio med Johnny Skalleberg som produsent, og albumet gis ut på Helge Westbys eksklusive selskap, Elevator AS.

«Østkantpoeten» flytter hjem – tekstmessig

Albumet har fått arbeidstittelen «Drabantby i vest», og her kommer en liten avsløring: Jeg, «Østkantpoeten», har bodd mesteparten av livet mitt på Oslos vestkant – på Bislett, Bjølsen og Hovseter. Nå er det på tide å ta sangene med hjem til mine egne trakter.

Tittelsporet er en hyllest til Hovseter, denne sosiale enklaven midt i villabebyggelsen, og menneskene som lever der. Dere vil få høre historier som:

  • «Ned til tyrker’n» og «Christinas grav».
  • «Det går bra» – en observasjon fra T-bane linje 2 mellom Hovseter og Majorstua.
  • Historien om stuperen Alvaro Gaxiola i Frognerbadet.
  • «Pølse-Wolmers gutter» – et barndomsminne fra Bislett.

Alvor og politisk nerve

Bjølsen Valsemølle har alltid hatt et våkent øye mot verden. Med nære venner på Gaza og familie i Libanon, er det umulig å ikke la seg prege av de siste årenes grusomheter i Midtøsten. Låtene «Fritt Palestina» og «I avisa» (om våpenindustrien) tar tak i den mørke politiske situasjonen vi står i nå.

Hva skjer videre?

Vi satser på en første singel i løpet av høsten, mens selve albumet lander vinteren 2027.

Vi gleder oss stort til å dele dette prosjektet med dere. Skuta seiler videre – med full kra